A pénztárgépek világát szigorúan szabályozzák. Ez egyaránt igaz a forgalmazásra és az üzemeltetésre. Egy pénztárgép beszerzése némileg bonyolultabb, mint egyéb műszaki cikkek vásárlása.
Szeretnénk megkönnyíteni Önnek a kiválasztott berendezések használatbavételét, ezért összegyűjtöttünk minden olyan információt, amire szüksége lehet a pénztárgép megvásárlása során.
Az online pénztárgép az Adóügy Ellenörző Egységbe épített SIM kártyával mobil hálózatokat használ, hogy kapcsolatba léphessen a NAV szervereivel. Emiatt mindenképpen szükség lesz arra, hogy szerződést kössön az egyik szolgáltatóval.
A nálunk kapható pénztárgépeket három szolgáltató fixdíjas adatforgalmi csomagjával vásárolhatja meg. A csomag havidíja nettó 1500 forint. Nincs szükség hűségidő vállalására, illetve az előfizetés túlforgalmazási díjat sem tartalmaz. A pénztárgép beüzemelés részeként cégünk megköti a szolgáltatói szerződést Önnek, vagyis már nem kell külön felkeresnie a szolgáltatót.
Mielőtt megkezdhetné a kereskedelmi tevékenységet új pénztárgépe segítségével, üzembe kell helyeznünk a készüléket. A feladat elvégzésére a törvény kötelezi a cégünket.
Az első dolog, amire cégünknek szüksége van a kiválasztott készülék élesítéséhez, az a pénztárgép regisztrációs kód vagy más néven üzembehelyezési kód. A számsort ügyfélkapun keresztül az adóhatóságtól kell igényelnie, ha új pénztárgépet szeretne beüzemelni az üzletében. Erről bővebben itt talál információt!
Az üzembehelyezési kód megadása: PTGÜHK
A beüzemelés során a pénztárgép memóriájában rögzítjük vállalkozása adatait, az ÁFA köröket. A szükséges és előírt dokumentumokat továbbítjuk az adóhatóságnak, majd átadjuk önnek a pénztárgépnaplót.
Az élesítéskor nem csak a kötelező adatrögzítést bonyolítjuk le, a készülékét a vállalkozása igényeinek megfelelően felprogramozzuk. Többek közt az Ön által értékesített termékeknek megfelelő "Gyűjtő"-ket rögzítünk a készülék memóriájában, és akár azt is lehetővé tehetjük, hogy egyetlen gombnyomással értékesíthesse a legkeresettebb árucikkeit, valamint gyűjtőkorlátot állíthatunk be a téves beütések elkerülése végett.
A programozáshoz szükséges adatok megadása: PTGPRG
Az online pénztárgép élesítéséhez, valamint az előfizetői szerződés megkötéséhez szükség lesz néhány információra és dokumentumra:
- a cégnévre,
- az adószámra,
- aláírási címpéldányra vagy a vállalkozói igazolványra,
- személyi igazolványra vagy útlevélre.
Nem szükségesek az eredeti példányok, tökéletesen megfelelnek a másolatok is. Amennyiben a szerződést nem a címpéldányon szereplő aláírás tulajdonosa köti meg, akkor egy meghatalmazás is szükséges lesz.
A szerződéskötéshez szükséges adatokat megadása: PTGSZRZ
A napnyitás és a napzárás olyan kötelező művelet, amelyet minden olyan napon el kell végeznie, amikor használja a pénztárgépet. A nyitást még azelőtt meg kell ejtenie, hogy elkezdené az értékesítésnek. A zárást pedig legkésőbb 24 órával ezután kell elvégeznie. Amennyiben ez elmarad, a pénztárgép egy hibaüzenetet fog megjeleníteni, és a gép a zárás elkészítéséig nem lesz használható.
A zárás elkészítésére értelemszerűen kizárólag nyitott napon van lehetőség. Ha elindította a zárást, a pénztárgép rögzíti a memóriájában tárolt forgalmi összesítőt és bizonylatot nyomtat, amelyen szerepelnek a napi forgalmi adatok. A bizonylat elkészültét követően kikapcsolhatja a pénztárgépet.
A műveletek pontos leírásait a pénztárgép használati utasításában találja.
A nyugtákon kötelező feltüntetni a dátumot, valamint a pontos időt. Ez az online pénztárgépek esetében sincs másképp. A korábbi, offline berendezések óráit évente két alkalommal, a téli és a nyári időszámítással összhangban kellett átállítani. Az online gépek esetében ez többé már nem szükséges, a pénztárgép automatikusan elvégzi az átállítást Ön helyett. Amennyiben ez mégsem így történne, keresse szakembereinket elérhetőségeink egyikén.
A pénztárgépnaplót a beüzemelés, megszemélyesítés alkalmával kapja meg az üzembe helyező szerviz munkatársától. A nyomtatványt kötelező megőriznie, a tárolás és a kitöltés részleteit a NAV vonatkozó rendelete szabályozza.
A naplót mindig abban az üzlethelyiségben kell tárolni, amelyben a pénztárgép is üzemel. A pénztárgépnaplót akkor is meg kell tartania, ha esetleg eladná a berendezést.
A naplóban vezetni kell többek között a pénztárgép hibáit, azok jelentkezésének dátumát, a cserekészülékre vonatkozó adatokat, valamint az éves felülvizsgálat dátumát. A bejegyzéseket Önnek, illetve egyes esetekben a készülék javításával megbízott szerviz munkatársának kell felvezetnie.
A pénztárgép naplójában egyértelműen jelölik azokat a mezőket, amelyek kitöltése az Ön feladata. Ajánlott a meghibásodás után azonnal felvezetni, hogy mi történt a géppel. Ezzel elkerülhetők a későbbi kellemetlenségek. A NAV útmutatójában részletesebb leírást talál a napló vezetéséről.
A vizsgálat minden online pénztárgép esetében kötelező. Az éves felülvizsgálat során ellenőrizzük, hogy a berendezés az előírásoknak megfelelően üzemel-e.
Az első ellenőrzésre az üzembe helyezés után legfeljebb egy éven belül kell sort keríteni. A gépet csakis illetékes szerviz ellenőrizheti. Ezt követően minden évben kötelező a felülvizsgálat. Fontos, hogy két vizsgálat között soha nem telhet el egy évnél hosszabb idő.
Kizárólag a NAV nyilvántartásában szereplő szervizek vagy személyek végezhetik el a felülvizsgálatot. Az erre való jogosultságot a szakembereknek még a vizsgálat előtt igazolniuk kell műszerészigazolványuk és plombanyomójuk bemutatásával.
A vizsgálat részeként a szerviz ellenőrzi a bizonylatokon szereplő adatok helytállóságát és a készülékház sértetlenségét. Továbbá megnézik azt is, hogy a pénztárgép Adóügyi Ellenőrző Egysége az előírásoknak megfelelően működik-e, valamint a szoftver legfrissebb verzióját használja-e. Ha szükséges, kicserélik az akkumulátort is.
A vizsgálat lezárultával a készülékre plomba kerül, a pénztárgépnaplóba felviszik az ellenőrzés időpontját, valamint átnyújtanak Önnek egy adatlapot.
Hogy megóvjuk az esetleges problémáktól, az általunk beüzemelt gépek esetén a felülvizsgálat lejárati dátuma előtt 2-3 héttel postán és elektronikus úton is emlékeztetjük. Többet is megtudhat a felülvizsgálatról a NAV kapcsolódó közleményében:
Az online pénztárgépek lehetővé teszik, hogy valutával is fizethessenek termékeiért. Ehhez szükség van a berendezés programozására, amelyről a használati utasításban tájékozódhat. A pénztárgép típusától függ, hogy összesen hányféle pénznemet képes kezelni. Nem árt, ha első alkalommal kollégánk segítségét kéri a programozáshoz. Ne feledje, hogy még akkor is csak forintban adhat vissza vásárlóinak, ha a pénztárgépek euróban is megjelenítenék a visszajáró összegét!